I mange år har folk tunet ind på deres tv for at se deres yndlingsspilprogrammer. Nogle klassikere som Who Wants To Be A Millionaire, Countdown, Family Fortunes og mange flere kommer til at tænke på, når det kommer til berømte gameshows, hvor fans tuner ind hver uge for at få et glimt og deltage i det sjove.
Nogle gange kan det virkelig føles som om dit yndlingsspil fra et casino online bliver testet til din grænse, men for nogle af de ældre generationer er det en familietradition og noget, de ikke må gå glip af.
For de nyere generationer er dette ikke tilfældet, med kortere og hurtige medier, der er meget mere populære med YouTube og TikTok, der tager over, og der ikke længere er mange yngre mennesker, der ser normalt tv. Mange af YouTube- og TikTok-stjernerne vil også livestreame, uanset om det er dem, der spiller et spil eller bare chatter og taler om deres dag, er det bare en anden form for indhold for yngre mennesker.
Dette rejser spørgsmålet, er livestreams de nye gameshows fremadrettet? Lad os finde ud af det.
Sådan tager yngre mennesker indhold til sig
Som nævnt ovenfor ser mange yngre mennesker ikke tv længere. Meget indhold, der udgives på live-tv, er generelt rettet mod et ældre publikum, hvor ældre showsnormalt afspilles. På grund af dette tog det yngre publikum til andre platforme, som har udviklet sig over tid.
Indholdet er også helt anderledes end tv-shows, hvor livestreams er meget mere tempofyldte og har hurtigt indhold, hvorimod tv-spilshows er meget langsommere og har reklamer, der også bremser indholdet.
Hvis du bad en yngre person om at nævne et aktuelt gameshow, ville du være hårdt presset for at finde et, der kunne; Hvorimod hvis du bad dem om at nævne nogle af de bedste streamere, kunne de nemt liste dem en efter en, hvilket bare viser, hvordan tingene har ændret sig i de seneste år.
Regelmæssige giveaways
Ligesom i gameshows har nogle af de større streamere regelmæssigt giveaways, som kan være alt fra gratis abonnementer på deres kanal til fulde præmier som biler eller kontanter. Meget af tiden er disse giveaways helt gratis for spillere at deltage i og bruges til at generere folk til at komme ind i deres stream og interagere.
Dette har på en måde taget over fra tv-gameshows for det yngre publikum, mens det stadig virkelig rammer de samme ideer, som gameshows har. Det er også en måde for disse streamere at give tilbage til deres fans, hvor nogle giver titusindvis hver af dem væk regelmæssigt, mens det tidligere ville være utroligt svært at få succes, hvis du ønskede at optræde i et gameshow, og du ville være nødt til at interviewe flere gange for at komme videre.
Kom tættere på deres yndlingsstjerner
I årevis blev tv-gameshow-værter betragtet som berømtheder og stjerner, der kun blev set i den ene time om ugen, mens resten af deres liv virkelig var et mysterium, og fans ikke vidste noget om dem. For fans af berømte streamere er dette det stik modsatte. På grund af sociale medier og deres streaming er fans i stand til at lære alt om deres liv og føle, at de kommer tættere og mere personlige med streamerne.
Streamere gør dette for at sikre, at de har regelmæssige seere på flere platforme og forbliver populære blandt fans, hvorimod tv-gameshow-værter kun ses på den ene platform.
Tilgængelighed
Med den måde, hvorpå det yngre publikum forbruger indhold, er det ikke ofte, de er foran tv’et hver uge på samme tid for at se et gameshow. På den anden side vil streamere ofte streame på forskellige tidspunkter af dagen eller endda nogle gange flere gange om dagen, hvilket giver folk mulighed for at tune ind, når det passer dem.
Nogle streamere vil endda optage deres streams og uploade til websteder som YouTube, hvilket giver fansene mulighed for at indhente det, hvis de ikke var i stand til at se streamen live, hvilket igen øger fleksibiliteten sammenlignet med live tv-spilshows.
Yngre publikum er også mere tilbøjelige til at se indhold fra smartphones eller tablets og ikke foran et tv, hvilket betyder, at der ikke er nogen måde, hvorpå de kan se tv-spilprogrammerne, og det er ikke noget, der sandsynligvis vil ændre sig.
Tv-gameshows har eksisteret i mange år, men med de nyere generationer, der forbruger indhold på en anden måde, er du nødt til at spørge, om gameshows er på vej ud, og om streamere er kommet for at blive i det lange løb.
Kun tiden vil vise, men én ting er sikkert, for antallet af seere, streamerne får, skal de gøre noget rigtigt, og deres publikum vil kun fortsætte med at vokse, som tiden går.